یک فروشنده‌ی حرفه‌ای چگونه سود می‌کند؟!

تمامی حقوق محفوظ است

– چطور از لحاظ مالی مستقل شوید؟
– چرا حرفه‌ی فروش می‌تواند حرفه‌ی پردرآمدی باشد؟
– چرا سازمان‌ها و شرکت‌ها باید به فروش‌شان اهمیت دهند؟
– و چرا اکثر کارآفرینان با ایده‌های خوبی می‌آیند و محصولات و خدمات خوبی هم ارائه می‌کنند ولی نمی‌توانند پابرجا بمانند؟
چون نمی‌توانند بفروشند!

فروش یعنی چه؟

اولین پرسشی که باید از خودمان بپرسیم این است که:
فروش چیست؟ و فروش یعنی چی؟
فروش یعنی ارائه کالا یا خدمت، در مقابل دریافت وجه، به ترتیبی که هر دو طرف خوشحال شوند، نه یک طرف!
فروختن بزرگترین خدمت است؛ به شرطی‌که کالا یا خدمات خوب در اختیار مشتری بگذارید.
در فروش، پول و وجه نقد نقش دارد.


دورۀ یکساله «بیزینس کوچینگ»


و اما فروشنده‌ی حرفه‌ای کیست؟

کسی که فروش را در کوتاه‌ترین و به ساده‌ترین روش انجام می‌دهد یک فروشنده‌ی حرفه‌ایست.
به‌همین جهت فروشنده‌ی خوب، فروشنده‌ای نیست که لزوما فروش بالا داشته باشد!

ممکن است یک فروشنده، تخفیف زیاد بدهد و فروشش را بالا ببرد؛ ولی شرکت سودی نکند!
حتی ممکن است فروشنده‌ای مشتری را فریب دهد!!! بدین معنا که مشتری را مجبور کند به خرید چیزی که به آن نیاز ندارد!!!

فروشنده‌ی حرفه‌ای، کسی است که در پایان فروش‌، هم خود و هم خریدار خوشحال باشند.
به همین جهت نشانه‌ی فروشنده‌ی حرفه‌ای مجموعه‌ای از این موارد است:
۱. فروش بالا
۲. فروش مجدد
۳. فروش به معرف‌ها (یعنی خریدار، مشتری بیاورد).


دورۀ یکساله «بیزینس کوچینگ»


فروشنده، مشاور خریدار است.

خریدار موقع خرید، ترجیح می‌دهد از فروشنده خرید کند چون خریدکردن از او برایش آرامش می‌آورد. هر چند به قیمتی اندکی بالاتر هم از او بخرد؛ به همین جهت در خرید و فروش، «قیمت» یک آیتم است اما اولین و مهم‌ترین نیست.

در برخی اجناس قیمت خیلی مهم است. برای مثال: وقتی خریدار محصولات پرمصرفی مثل برنج، روغن یا نان و کره و شیر و ماست و گوشت و… بخواهد؛ قیمت خیلی مهم است ولی حجم فروش بالاست و هر روز مصرف می‌شود. همین حجم بالای فروش موجب سود فروشنده می‌شود؛ بنابراین نمی‌تواند روی هر جنس سود بالایی بگیرد.

فروشنده‌ی حرفه‌ای چگونه سود می‌کند؟

نخستین دلیل این که پیشنهاد می‌کنیم فروش را به عنوان حرفه انتخاب کنید، این است که:

فروش، کار بسیار با ارزشی است.

مثال زیر نشان می‌دهد که یک فروشند‌ه‌ی حرفه‌ای چگونه سود می‌کند:
شما تصور کنید هزار واحد پول و سرمایه دارید. با آن جنسی می‌خرید دانه‌ای ده واحد. تعدادش می‌شود ۱۰۰ تا. این را می‌فروشید دانه‌ای پانزده. زمان فروش یک سال طول بکشد. سودتان = ۵۰٪.

حالا یک سیستمی مثل حجره یا بقالی نشسته و این کار انجام می‌دهد.
می‌گویند چرا بیشتر نمی‌خری؟ می‌گویم چون سرمایه بیشتری لازم دارم. اگر بخواهم بیشتر بخرم، هزینه سرمایه بالاست و برایم صرف نمی‌کند. اما اگر یک فروشنده‌ی حرفه‌ای می‌گوید همین هزار واحد را کالا، دانه‌ای ده واحد بخرید. و به جای ۱۵ تومان، ۱۳تومان می‌دهید ولی زمان گردشش را می‌کنید دو بار در سال یعنی ۶ ماه چقدر سود می‌کنید؟ ۶۰٪.

دوستدارتان
محمود معظمی


دورۀ یکساله «بیزینس کوچینگ»